Yerel Yönetimler ve İletişim
Yerel Yönetimler ve İletişim
"Değişmeyen tek şey ise iletişimin, hayatın vazgeçilmez bir parçası olması"

ENES PARLAK

Twitter: @eneesparlaak

İletişim toplumu. Bu kavram, iletişim araçlarının yayılması ve iletişim hızının artması ile tüm hayatımıza girmiş durumda. Artık gazeteleri internetten takip ediyor, kitapları online okuyoruz. Bizden uzakta olan arkadaşlarımızla görüşmek için mesafeler katetmek zorunda kalmıyor, istediğimiz anda görüntülü arayarak karşısında olabiliyoruz. Hayatımızdaki her şey iletişim temelli yürümekte, iletişim ile ilişkimizin bir an bile kesilmesine katlanamamaktayız.

İletişim araçlarını kullanma, bunları aktif kullanma ve kullanım şekilleri ülkeden ülkeye değişmekle birlikte şehirden şehire dahi değişiklik gösteriyor. Kimisi iletişim aracı olarak Twitter kullanırken, kimisi Facebook, bir diğeri ise Instagram kullanıyor. Bu araçlar insandan insana değişmekle birlikte az önce söylediğim gibi şehirden şehire, ülkeden ülkeye de değişiyor. Değişmeyen tek şey ise iletişimin, hayatın vazgeçilmez bir parçası olması.

İletişim, insanlar için bu kadar vazgeçilmez bir şeye dönüşürken, insanlarla türlü ilişkiler kuran kurumların da iletişimi aktif olarak kullanmaması beklenemez. Bu kurumlar arasındansa insanlar ile iletişimde en aktif rol oynayan kurumlardan birisi yerel yönetim birimleri. Yerel yönetim birimlerinin amaçları insana hizmet olduğundan, bu hizmeti sağlarken insanlar ile iletişimi hat safhada olması gerekiyor.

Peki yerel yönetim birimleri insanlara bu hizmeti sağlarken, insanlarla ne kadar ve nasıl iletişim kuruyor? İletişim araçlarını ne zamandır ve ne şekilde kullanıyor? Dİğer yerel yönetim birimleri ile kıyaslandığında, kağıt üzerinde ne kadar başarılı bir iletişim mevcut? Bu soruların cevaplandırılabilmesi için, birçok ülkenin şehirlerindeki yerel yönetim birimlerinin, dünyaya mal olmuş iletişim araçları bazında araştırılarak karşılaştırılması, verileştirilmesi gerekiyor.

 

Dokuz farklı ülkenin büyük şehirlerinde bu şekilde bir araştırılma yapıldığında;

şeklinde tablolar oluşuyor. Ülkemiz yerel yönetim birimleri adına, sosyal medya iletişim araçlarını ortalamaya göre daha geç kullanmaya başladığımız, gönderi sayısında ise Instagram’ı çok aktif olarak kullandığımız gözükmekte. Sosyal medya iletişim araçlarının, yerel yönetimler adına nasıl kullanıldığı ise bir başka yazının konusu olacak kadar uzun bir konu.

Genel görünümden çıkarak, ülkemiz yerel yönetim birimleri, yani belediyeler adına bir sonuç gösterecek olursak;

şeklinde tablolar oluşuyor.

Türkiye’deki yerel yönetimlerin internet sitelerine bakıldığında, belediye başkanlarının önemli bir rolü olduğu anlaşılıyor. E-belediyeciliğin tanıtımının internet sitelerinde bol bol yapıldığı da göze çarpan bir başka detay. Haber ve bilgilendirme paylaşımı da Türkiye’deki yerel yönetim birimleri için önemli bir yer oluşturmakta.

Mobil uygulama konusunda Türkiye çok iyi olmamakla birlikte kötü de sayılmaz. Bir çok yerel yönetim biriminde mobil uygulama kullanılan Türkiye’de bu uygulamalar; genellik seyahat, ulaşım, bilgilendirme gibi amaçlarla yapılmışlar.

Sosyal medyada ise sosyal medyadaki bazı programları kullanmayan yerel yönetim birimleri diğer ülkelere göre bakıldığında biraz daha fazla. Yerel yönetimler arasında da paylaşım bakımından büyük farklar var. Paylaşımlar ise genellikle bilgilendirme, etkinlik, haber ve proje paylaşımları şeklinde yapılıyor.

Not: * ile gösterilen yerler adresin bulunamaması, resmi olarak tanıtılmaması, kullanılmaması durumlarında gösterilmiştir. Öncelik belediyelerin internet sitelerinin adresleri kullanılmış. Buradan sosyal medya platformlarına ulaşılamazsa o platformda arama yapılmış, tekrar ulaşılamadığında ise kullanılmıyor olarak sayılmıştır. Zira kullanmak kadar bunu insanlara göstermek de önemli.

- ile gösterilenler ise Facebook’da giriş tarihi ve gönderi sayısı net olarak gösterilmediğinden dolayı yapılmıştır.

Tablolar ise Mayıs 2018’e kadarki veriler kullanılarak yapılmıştır.

 

 

 

 

 

İlgili Haberler